feedburner
Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

feedburner count
DISCLAIMER r@ullazi Menulis Berpandukan Apa Yang Terlintas Difikiran Secara Spontan. Jika Ada Idea Yang Extreme, Sila Abaikan.

Sharbat Gula..Keunikan Pada Tenungannya.

Labels:

Photo: Afghan girl


Sharbat Gula, dan aku..

Aku sangat minat dokumentari, n' segala rancangan yang membina minda mcm National Geographic, Discovery Channel, Mega Stuctures, Weaponology, Myth Buster n' mcm2 lagi lah..

Satu masa dulu waktu darjah 5-6, slalu layan slot National Geographic (NG) stp malam Jumaat, TV3.. Macam2 lah NG paparkan, dari binatang mcm semut sampailah ke bintang di angkasa lepas. Dalam banyak2 episode, ada satu episode dalam NG yang memaparkan satu fotograf yang boleh diconsiderkan sebagai 'foto yang agung'..pasal kehidupan sorang budak pelarian dari Afganisthan, Sharbat Gula.

Waktu tu, aku x paham kenapa lah gamba budak ni jadi perbualan n' topik hangat satu dunia.. Waktu tu aku buta seni fotografi! N' tak tau pape pn pasal seni fotografi..

Now, aku start berjinak2 ngan seni fotografi semenjak kat UPM lagi n' setelah 'kamcing' ngan 'hardcore2' DSLR Kolej 14, Gaban n' Sin Can.. Diorang introduce aku ke dunia DSLR n macam2 info aku tau pasal DSLR.. Sket2 aku minat.. Aku start search photo yg best2 dari National Geographic, n' aku terpandang wajah garang Sharbat Gula..n' ia membuatkan aku bertanya balik 'apa yang istimewa dgn Sharbat Gula neh??'


Sharbat Gula n' kisah disebaliknya..

Pada December 1984, ada berlaku perang saudara antara Soviet Union (komunis) n' pejuang Islam Afganistan (mujahidin). Akibat perang, beribu2 pelarian Afganistan neh menuju ke sempadan Pakistan utk menyelamatkan diri. Pada masa yang sama NG photographer, Steve McCurry sedang bertugas buat liputan perang kat sana n' pada satu hari dia pergi ke satu khemah yang berfungsi sebagai 'sekolah perempuan'.

Steve McCurry

Lepas masuk khemah tu, Steve McCurry ternampak sorang budak yang 'bermata tajam' tetapi pendiam. Dia approach budak tu utk diambil gambarnya n' budak tu bersetuju. So dia pn 'SNAP' one shot..Setel!! Steve McCurry tak pikir pun gamba tu sangat unik, dia pikir hasil gamba tu x jauh bezanya dgn gamba pelarian yang lain..

Setelah filem tu diproses, apa yang terhasil adalah satu gamba yang tersangat 'rare'!!
Seorang budak perempuan, pelarian pulak tu..sedang merenung dengan pandangan mata yang tersangat tajam. Dengan warna iris matanya yang hijau, tenungannya semacam menceritakan kesengsaraan yang mereka lalui dan kekuatan serta keazaman diorang utk terus hidup! Bertambah lah saham gambar neh!! N' gambar neh telah dijadikan 'cover-page' ntok majalah NG, keluaran June 1985.


Kisahnya sekarang..

Now, baru aku paham kenapa gamba Sharbat Gula neh sangat mahal!! n' aku kongsi cerita neh ngan gaban n' s. can sahaja, or sesapa yang berminat ngan seni fotografi..Coz kalu aku sembang ngan Paan n Khai..Diorang cuma nganga, langsung x 'menyaport' aku..Memang bunbun!!


Sharbat Gula setelah 17 tahun, dia cuma membenarkan 'burka'nya dibuka dengan kebenaran suami n' suaminya ada disisi.

RAUL- Aku teringin ada DSLR sendiri!




1 comments:
gravatar
Anonymous said...
March 26, 2009 at 9:15 AM  

tanpa DSLR, anda masih mampu snap or shot pictures yang baik..:) cume kene belajar apa itu format fotografi...:)

Post a Comment